På Alice Lund Textilier AB fick jag också göra kyrkotextilier av olika slag. Här två mässhakar som gjordes till Kopparbergs kyrka i Falun, 1989.

  

Här ett bårtäcke som kan pryda en enkel kista, 1989.

Många konstnärer kontaktade Alice Lunds Textilier AB, för att få sina målningar uppförstorade och uppvävda. Textil dämpar ljudet bra i stora lokaler, så det kan vara förklaringen. Här är en tavla vävd i finnväv och den ingick i en hel serie som jag fick väva. Hela serien ställdes ut i Stockholm, men vart de sen hamnade vet jag inte, 1989. Tar gärna emot tips, om det är någon som sett dem:)


 

Jag fick även vara med och väva denna "Dragline Bucket", finns nu i St Louis. Helena Hernmarck 1989.
Se mer på www.hernmarck.com 
 
 
Foto: Brian Gassel. Helena Hernmarck har utvecklat en egen vävteknik som gör det möjligt att väva av foton, så att de ser mycket verkliga ut. Man kan få fram tredimensionella effekter, som blir riktigt häftiga. 
Vi var två väverskor som stod i bredd och vävde "Urn" och vi vävde ungefär  6-8 cm per dag. De stora färgkontraster i tulpanerna blev mitt jobb.
 
 
Foto: Brian Gassel. Textilkonstnärinnan Helena Hernmarck lät oss på Alice Lunds väva många av hennes verk. Jag fick vara med på två av dem och det är jag otroligt stolt över. "Urn" vävdes i två delar. Vävstolen var 3,3 meter bred och vävens höjd blev då 6,6 m. Hela väven blev klar 1990 och hänger nu i Peachtree Tower, Atlanta.
 
Jag fick förmånen att arbeta ett år på Alice Lund Textilier AB i Borlänge 1989-90. Oj, vad mycket de andra väverskorna lärde mig där och jag är så tacksam för detta!
 
Foto: Brian Gassel. Väven "Urn" i Peachtree Tower, Atlanta.
 

Kommentera

Publiceras ej